دنیای فینوتک دروازهای جدید است که در برابر کسبوکارهای مختلف گشوده شده است؛ کسبوکارهای بزرگ و کوچک، آنلاین و آفلاین که میتوانند در هر صنعتی فعالیت کنند. سرویسهای فینوتک همه این کسبوکارها را توانمند میکنند تا خدمات خلاقانهتری را به شکلی ساده و سریع در بستری امن ارائه دهند.
در صورت بروز هرگونه سوال ابتدا سوالات زیر را مطالعه کنید. بیشتر سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید در این صفحه پاسخ داده شده است.
اما اگر پاسختان را نیافتید، به روشهای زیر میتوانید با ما در ارتباط باشید.
- تماس تلفنی: 42719500-021
- ارسال ایمیل به info@finnotech.ir

-
کسبوکارها
-
فینوتک چه امکانی برای کسبوکارها فراهم میکند؟
-
چه حوزه های کسب و کاری می توانند از سرویس های فینوتک استفاده کنند؟
کسبوکارها در حوزههای گوناگون مالی و بانکی، تجارت الکترونیکی، بورس، بیمه، تلکام و غیره میتوانند از سرویس های فینوتک استفاده نمایند.
-
مزایای استفاده از سرویسهای فینوتک برای کسبوکارها چیست؟
اگر به دنبال خلاقیت هستید و میخواهید شرکت خود را از رقبا متمایز کنید، سرویسهای فینوتک آماده کمک به شما هستند. این سرویسها اجازه میدهند تا محصولاتی نوین خلق کنید، در دنیای رقابتی امروز نوآوری داشته باشید و ارزش افزوده برای مشتریان خود ایجاد کنید. بهرهمندی از سرویسهای فینوتک همچنین سبب میشود تا بتوانید تجربه کاربری بهتری برای مشتری خود فراهم کرده و طیف مشتریان کسبوکار خود را نیز گسترش دهید. در نهایت این روند باعث میشود تا درآمد و سرعت حرکت کسبوکار شما افزایش یافته و هزینههای آن کاهش پیدا کند.
-
سرویسهای ارائهشده توسط فینوتک دقیقاً چه هستند؟
سرویسهای فینوتک در قالب «رابط برنامهنویسی کاربردی» (API) در اختیار کسبوکارها قرار خواهند گرفت که بر اساس معماری سرویس REST طراحی شدهاند. در واقع شما نیاز دارید تا با کمک برنامهنویسان شرکت خود آنها را در سیستم مالی شرکت خود پیادهسازی و قابل استفاده کنید.
-
آیا سرویسهای فینوتک از یک استاندارد امنیتی ایمن بهره میبرند؟
سرویسهای فینوتک از استاندارد فوقامن OAuth 2.0 استفاده میکنند. بهرهگیری از این استاندارد میتواند امنیت لازم برای توسعه APIها جهت دسترسی به سرویسهای بانکداری باز را فراهم کند.
-
کسبوکارها نیاز به چه ویژگیهایی برای استفاده از سرویسهای فینوتک دارند؟
کافیست یک کسبوکار، شرکتی ثبت شده و با فعالیتهای مجاز در حیطه قوانین کسبوکار کشور باشد. هیچ محدودیت و ویژگی دیگری برای درخواست استفاده و دسترسی به سرویسهای فینوتک و آغاز همکاری با ما وجود نخواهند داشت.
-
نحوه شروع به کار با فینوتک چگونه است؟
کسبوکارها میتوانند با تماس تلفنی، ایمیل یا پر کردن فرم درخواست روی وبسایت، با فینوتک ارتباط برقرار کنند. هیچ محدودیتی در نوع کسبوکار، اندازه شرکت، حقیقی یا حقوقی بودن حساب وجود ندارد.
-
نحوه ارائه مشاوره به کسبوکارها برای تشخیص سرویسهای مورد نیاز چگونه است؟
با برگزاری جلسات مشاوره رایگان و ارائه اطلاعات جامع موردنیاز، فینوتک به کسبوکارها کمک میکند تا تأثیرگذارترین و توانمندسازترین ترکیب از سرویسهای فینوتک را انتخاب نمایند.
-
پیشنیاز استفاده از سرویسهای فینوتک برای کسبوکارها چیست؟
برای استفاده از لیست سرویسهای مالی و بانکی منتخب، کسبوکارها نیاز دارند تا در یکی از بانکهای همکار فینوتک افتتاح حساب کنند. لیست بانکهای همکار فینوتک را میتوانید در سایت فینوتک به آدرس finnotech.ir مشاهده کنید.
-
دسترسی عملیاتی به سرویسهای فینوتک برای کسبوکارها چگونه انجام میشود؟
یک پنل کاربری در اختیار کسبوکار قرار خواهد گرفت. با برداشتن چند قدم ساده، یک اپلیکیشن ایجاد میشود و درخواست دسترسی عملیاتی روی سرویسهای فینوتک برای کسبوکار ثبت میگردد. پس از عقد قرارداد، اپلیکیشن ایجادشده روی پنل کاربری کسبوکار تائید خواهد شد و دسترسی ایجاد میشود.
-
آیا راهی برای آزمایش سرویسها قبل از دسترسی عملیاتی و بستن قرارداد وجود دارد؟
بله، کسبوکارها میتوانند بهصورت رایگان از کنسول سندباکس فینوتک برای آزمایش سرویسها استفاده کنند. یک کسبوکاربا کمک تیم فنی خود، سرویسهای مورد نظرش را روی سندباکس (Sandbox) امتحان کرده و کارکرد آن را برای کسبوکار خود در فضایی آزمایشی تحلیل میکند.
-
سندباکس (Sandbox) فینوتک چیست؟
سندباکس یک محیط نرمافزاری است که تمام سرویسهای فینوتک را به شکل آزمایشی در اختیار متقاضیان قرار میدهد. هر شخص با ثبتنام رایگان روی سندباکس، میتواند سرویسهای مختلف فینوتک را پیادهسازی کرده و یک محصول آزمایشی خلق کند. فینوتک افتخار دارد که برای اولین بار در ایران چنین ایدهای را اجرایی کرده و این محیط را در اختیار افراد قرار دهد. این فضا به کسبوکارها کمک میکند تا از خلاقیت خود استفاده نموده و سرویسهای فینوتک را آزمایش کنند.
-
استفاده از سرویسهای فینوتک چه هزینه ای برای کسب و کارها خواهد داشت؟
در ازای هر بار فراخوانی موفق سرویسهای فینوتک مبلغی بهعنوان کارمزد منظور شده و از کسبوکارها دریافت میشود. مبالغ کارمزد برای سرویسهای مختلف، یکسان نیست و برخی سرویسها نیز بهصورت رایگان ارائه میشوند. برای اطلاع و مشاهده لیست سرویسها و کارمزدهای مربوطه به سایت فینوتک با آدرس finnotech.ir مراجعه نمایید.
-
کسبوکارها چگونه میتوانند سرویسهای فینوتک را پیادهسازی کنند؟
برای پیادهسازی سرویسها، کسبوکار به یک تیم فنی نیاز دارد و در صورت داشتن این تیم، میتواند با استفاده از مشاوره و راهنماییهای فینوتک، API های موردنظر را پیادهسازی کند.
-
در صورت نداشتن تیم فنی، کسبوکار برای پیادهسازی سرویسها چه انتخابی پیش رو دارد؟
پیشنهاد میکنیم با یک پیمانکار مطمئن وارد مذاکره شوید و از آنها بخواهید سرویسهای فینوتک را برای شما پیادهسازی کنند. با توجه به اینکه دسترسی حساب بانکی شما به این تیم داده میشود، لازم است ملاحظات قراردادی لازم را در نظر داشته باشید.
-
نحوه صدور صورت حساب برای کسبوکارها چگونه است؟
در انتهای هر ماه بر اساس میزان فراخوانی سرویسها و کارمزدهای مربوطه در ماه گذشته، صورتحساب تهیه شده و برای کسبوکارها ارسال میشود.
-
نحوه پرداخت مبالغ صورتحساب چگونه است؟
مبالغ صورتحساب بهصورت دورهای برای کسب و کارها ارسال میشود تا نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
-
پرداخت فاکتور به چه شکلی صورت میگیرد؟
به دو روش: 1) از طریق درگاه پرداخت اینترنتی در کنسول عملیاتی 2) از طریق واریز مبلغ صورتحساب با روش پایا به همراه شناسه پرداخت
-
فینوتک چه امکانی به برنامهنویسان میدهد؟
فینوتک به توانمندسازی برنامهنویسان خلاق و جوان کمک میکند تا با دسترسی به سرویسهای خام ارائه شده در پلتفرم فینوتک، بتوانند به ایدههایی که برای کسبوکار خود دارند جامه عمل بپوشانند. برنامهنویسان همچنین میتوانند در پیادهسازی این سرویسها روی کسبوکار دیگر شرکتها کمک کنند.
-
با سرویسهای فینوتک چه نوع ایدههایی در حوزه کسبوکار قابلیت اجرایی شدن دارند؟
ایدههای کسبوکاری مختلف از حوزههای متفاوت با کاربردهای گوناگون: مالی و بانکی، تجارت الکترونیکی، بورس، بیمه، تلکام و… . ایدههایی که یا به ذهن خود برنامهنویس میرسند تا به کمک سرویسهای فینوتک پا به واقعیت بگذارند و یا پیشتر از طرف یک کارفرما پیگیری شدهاند و حالا توسط برنامهنویس، روی کسبوکار او پیادهسازی میشوند.
-
ایپیآی (API) چیست؟
«رابط برنامهنویسی کاربردی» یا API یک مجموعه استانداردهای نرمافزاری است که به نرمافزارهای مختلف امکان میدهد بدون آنکه به بخشهای محرمانه و حفاظتشدهی هم دسترسی داشته باشند، با یکدیگر تبادل داده داشته باشند. بدین ترتیب کسبوکارها یا سیستمهای مختلف میتوانند با هم تعامل کنند و با ترکیب سرویسهای یکدیگر سرویسهایی با ارزشافزوده جدید تولید کنند.
-
استاندارد امنیتی سرویسهای فینوتک چیست؟
سرویسهای فینوتک از استاندارد فوقامن OAuth استفاده میکنند. بهرهگیری از این استاندارد میتواند امنیت لازم برای توسعه APIها جهت دسترسی به سرویسهای بانکداری باز را فراهم کند.
-
برنامهنویسان چگونه میتوانند به سرویسهای فینوتک دسترسی داشته باشند؟
فرایند دسترسی به سرویسهای فینوتک برای برنامهنویسان به سادهترین شکل طراحیشده است. میتوانید با استفاده از لینک https://sandbox.finnotech.ir/signin به محیط سندباکس فینوتک وارد شده و ثبتنام کنید. پس از واردکردن اطلاعات اولیه و ثبت درخواست ثبتنام، گذرواژهای برای شما ارسال خواهد شد. با استفاده از گذرواژه خود وارد محیط سندباکس شده و سرویسهای مورد نظر خود را به صورت رایگان آزمایش کنید.
-
استفاده از سرویسهای فینوتک در سندباکس چقدر هزینه دارد؟
استفاده از سرویسهای فینوتک در کنسول سندباکس رایگان بوده و هزینهای نخواهد داشت.
-
آیا مدتزمان مشخصی برای استفاده از سندباکس وجود دارد؟
خیر، برنامهنویسان میتوانند تا هر زمان که مایل باشند، به استفاده آزمایشی از سرویسها در سندباکس بپردازند.
-
راهنمای فنی مورد نیاز برنامهنویسان چگونه در دسترس آنها قرار میگیرد؟
تمامی مستندات مورد نیاز و همچنین راهنمای استفاده از کنسول در سامانه فینوتک موجود بوده و با مطالعه آنها ابهامات و سؤالات احتمالی در مورد سرویسها و نحوه پیادهسازی آنها پاسخ داده خواهد شد.
-
نحوه تماس توسعهدهندگان با فینوتک چیست؟
برنامهنویسان از طریق تماس با واحد پشتیبانی فنی فینوتک با شماره تماس 42719085 و 09999942719 و یا مراجعه به آدرس developer.finnotech.ir میتوانند سؤالات خود را مطرح نموده و در اسرع وقت از تیم پشتیبانی فنی، راهنمایی و مشاوره مورد نیاز را دریافت کنند. همچنین در صورت داشتن نظرات و پیشنهادها برای بهبود فرایندها و روشها و یا ایجاد ویژگیهای جدید و کاربردی نیز از همین طریق میتوانند با ما در تماس باشند.
-
آیا برنامهنویسان میتوانند بهصورت عملیاتی از سرویسها استفاده کنند؟
بله، برنامهنویسان میتوانند با وارد شدن در سامانه عملیاتی فینوتک به آدرس developer.finnotech.ir در چند گام اقدام به ایجاد اپلیکیشن و ثبت درخواست دسترسی عملیاتی به سرویسهای فینوتک نمایند. پس از ثبت درخواست، قرارداد همکاری برای توسعهدهندگان ارسال میشود. با تکمیل و ارسال آن، درخواست آنها تائید میشود و میتوانند بهصورت عملیاتی سرویسها را پیادهسازی کنند.
-
-
برنامهنویسان
-
دلیل مشاهده خطای شرایط برداشت محقق نشد، در سرویس واریز وجه برای حساب حقیقی چیست؟
برای حساب حقیقی بایستی کد ملی ارسالی در URL فراخوانی سرویس با کد ملی صاحب توکن منطبق باشد. کد ملی استفاده شده بایستی مربوط به صاحب حساب باشد. به عبارتی فردی که توکن این سرویس را از طریق پنل فینوتک دریافت میکند، لازم است صاحب حساب نیز باشد.
-
دلیل مشاهده خطای شرایط برداشت محقق نشد، در سرویس واریز وجه برای حساب حقوقی چیست؟
فراخوانی سرویس واریز وجه بر روی حساب حقوقی نیاز به تایید راهبر فینوتک دارد. لازم است اطلاعات حسابهای مبدا واریز وجه حقوقی (امضا امضاداران، شماره حساب ) در قرارداد درج شده باشد.
-
تایید اپلیکیشن در سندباکس به چه شکل است و چقدر طول می کشد؟
در سندباکس نیازی به تایید اپلیکیشن از سمت راهبر نیست و بلافاصله پس از ساخت اپلیکیشن امکان فراخوانی سرویس برای کلاینت فراهم است.
-
کاربرد آدرس بازگشتی در مشخصات اپلیکیشن چیست؟
آدرس بازگشتی برای توکنهای سه طرفه (َAuthorization Code) مورد استفاده قرار میگیرد. به این صورت که کد تائید دسترسی مشتری نهایی به آدرس بازگشتی ارسال میشود. به همین دلیل لازم است تا آدرسی که کدهای تائید دسترسی به آن ارسال میشود در مشخصات اپلیکیشن قرار گیرد.
-
چرا بانکهای دیگر به جز آینده را نمیتوان در پنل برای دریافت توکن انتخاب کرد؟
بر روی ورژن یک فینوتک در حال حاضر فقط بانک آینده فعال است.
-
در فراخوانی سرویسهای سندباکس خطای کلاینت دسترسی ندارد به چه علت است؟
بررسی شود که: 1) شناسه اپلیکیشن (Client Id در صفحه مشخصات اپلیکیشن در پنل فینوتک قابل مشاهده است) درست وارد شده باشد، 2) کلاینت به اسکوپ مورد نظر دسترسی داشته باشد (اسکوپهایی که کلاینت به آنها دسترسی دارد در لیست سرویسها در تب مشخصات اپلیکیشن قابل مشاهده است) 3) آدرس در URL فراخوانی برای سرویسهای سندباکس درست وارد شده باشد (https://sandbox.finnotech.ir)
-
چرا لیست سرویسهای درج شده در سندباکس و محیط عملیاتی متفاوت است؟
سرویسهای دارای ریسک بالا در محیط عملیاتی نمایش داده نمیشود و در صورت احراز کامل کلاینت و تائید راهبر به صورت شخصیسازی دسترسی داده خواهد شد.
-
دلیل نمایش «خطای توکن نامعتبر است» چیست؟
عمر توکن های فینوتک ده روزه است و بعد از ده روز بایستی توکن جدید با فراخوانی متد refresh token ایجاد شود. استفاده از توکنهای منقضی دلیل اصلی نمایش این خطاست.
-
Username و Password برای ورود به صفحه بانک جهت افزودن حساب در سندباکس چیست؟
سندباکس محیط تستی است و یوزرنیم و پسورد برای افزودن حساب بانکی 1111111111 (ده تا 1) تا 9999999999 (ده تا 9) و پسورد همان مقدار یوزرنیم است.
-
آیا در سرویس های فینوتک IP چک میشود؟
در حال حاضر در سرویسهای کارتی IP چک میشود.
-
زمان تصفیه در سیکل پایا به چه صورت است؟
برای واریز وجه داخلی به صورت آنی میباشد. برای واریز وجه به حسابهای بانکهای دیگر در صورتی که قبل از ساعت 15 واریز فراخوانی شود، از ساعت 16 همان روز و در غیر اینصورت از ساعت 16 روز کاری بعد تصفیه انجام میشود. پایا در روزهای تعطیل انجام نمیشود.
-
نحوه دریافت توکن برای انجام فراخوانی به چه شکل است؟
در کنسول فینوتک به قسمت مستندات فنی بروید. در انتهای صفحه در قسمت "سرویسهای گزارش مورد نیاز توسعهدهنده" میتوانید مستندات فنی هریک را ببینید. برای دریافت توکن به صورت Authorization Code به سطر 5 و client credential به سطر 4 و توکن بدون حساب به سطر 6 مراجعه کنید.
-
خطای «کلاینت دسترسی ندارد» به چه علت است؟
لطفا بررسی شود که اسکوپ درخواستی در لیست سرویسهای شما در اپلیکیشن وجود داشته باشد. اطمینان حاصل فرمائید که توکن بعد از دریافت دسترسی به سرویس ایجاد شده باشد. در غیر اینصورت خطای دسترسی رخ میدهد.
-
تفاوت توکن دوطرفه و سهطرفه چیست؟
سرویسهای مبتنی بر حساب که نیاز به اجازه صاحب حساب (third party) دارند نیازمند توکن سهطرفه هستند. سرویسهایی که مبتنی بر حساب نیستند و یا سرویسهای مبتنی بر حساب که اجازه شخص ثالث نیاز نیست (صاحب حساب شخص صاحب توکن باشد) با توکن دوطرفه قابل فراخوانی است. برای توضیحات بیشتر میتوانید به قسمت مفاهیم اولیه در پنل فینوتک مراجعه نمایید.
-
چگونه اطلاعات اپلیکیشن را میتوان ویرایش کرد؟
در پنل فینوتک اپلیکیشن خود را انتخاب کرده و در تب مشخصات، میتوانید اطلاعات شخصی را بدون نیاز به تائید راهبر ویرایش کنید. لازم به ذکر است که شناسه اپلیکیشن شما قابل ویرایش نمیباشد. برای ویرایش سرویسهای درخواستی، گزینه ویرایش را انتخاب و سرویسهای مورد نظر خود را اضافه یا حذف کنید. بعد از تایید درخواست شما توسط راهبر فینوتک دسترسی به سرویس بر اساس قرارداد انجام خواهد شد.
-
کلاینت ID و گذرواژه را چگونه به دست بیاوریم؟
بعد از ایجاد اپلیکیشن و تایید توسط راهبر در تب مشخصات اپلیکیشن دو سطر اول مربوط به شناسه اپلیکیشن و گذرواژه است.
-
چگونه میتوان توکن را در پنل حذف کرد؟
حذف توکن توسط ایجاد کننده توکن یا شخصی با دسترسی مدیر انجام پذیر است. با انتخاب تب توکنها در اپلیکیشن و انتخاب گزینه حذف توکن، می توان توکن مربوطه را حذف کرد.
-
تمدید توکن به چه شکل است؟
برای تمدید توکن لازم است وبسرویس مربوط به refresh token را فراخوانی کنید. یا از طریق پنل توکن قبلی را حذف و توکن جدید ایجاد کنید.
-
برای تغییر ایمیل در قسمت مشخصات اپلیکیشن چگونه اقدام کنم؟
برای تغییر ایمیل در مشخصات اپلیکیشن نیاز به تایید راهبر نمیباشد . شما میتوانید از طریق تب مشخصات اپلیکیشن نسبت به تغییر ایمیل اقدام کنید.
-
خطای unauthorized در سرویسهای فینوتک مربوط به چیست؟
به صورت کلی خطای unauthorized مربوط به توکن میشود. در صورت دریافت این خطا از صحت توکن خود مطمئن شوید و عمر توکن را چک کنید که توکن منقضی نشده باشد.
-
چگونه حساب جدید در پنل اضافه کنم؟
برای افزودن حساب یکی از بانکهای همکار فینوتک در تب حسابهای اپلیکیشن بانک مورد نظر خود را انتخاب کنید، با انتخاب گزینه افزودن حساب جدید وارد صفحه بانک مروبطه میشوید و با وارد کردن user name و password میتوانید حسابهای خود را مشاهده کنید و روی آنها دسترسی بدهید.
-
خطای کد تفصیلی در سرویس شارژ بن کارت به چه دلیل است؟
برای استفاده از سرویس شارژ بن کارت لازم است از سمت واحد مالی فینوتک برای حساب شما کد تفصیلی تعریف گردد. در صورتی که با این خطا مواجه شدید به معنی عدم اعمال کد تفصیلی روی حساب شماست. برای این منظور لازم است هماهنگیها با واحد مالی انجام شود و کد تفصیلی حساب شما تنظیم گردد.
-
چگونه میتوانم اپلیکیشن خود را به صورت موقت غیرفعال کنم؟
برای غیرفعال شدن درخواست خود را به صورت کتبی به ادرس ایمیل info@finnotech.ir ارسال کنید. بعد از انجام بررسیهای لازم و چک کردن عدم بدهی کلاینت شما غیرفعال میگردد.
-
-
سرویسدهندگان
-
فینوتک چه مزیتی دارد؟
شما برای خلق یک سرویس جدید و برآورده کردن انتظارات مشتریانتان میتوانید با ارائه سرویسهای خود روی پلتفرم فینوتک، به کسبوکارها اجازه دهید تا با دسترسی به هسته اصلی سرویسها، با خلاقیت خود خدماتی نو خلق کنند. به همین شکل، شما میتوانید با بهبود تجربه کاربری برای مشتریان، نیازهای روزافزون آنها را برطرف ساخته و میزان رضایت، علاقمندی و همچنین وفاداری آنها را افزایش دهید. دسترسی به این موارد در حالیست که سازمان شما از منابع کسب و کارهای دیگر به این منظور استفاده میکند و میتواند منابع خود را صرف دیگر اهداف سازمانی بکند. علاوه بر این، نه تنها در مسیر نوآوری باز پیشگام خواهید بود بلکه منبع درآمد جدیدی را برای سازمان خود خلق خواهید کرد.
-
چگونه با فینوتک همکاری کنیم؟
شما با تماس با شمارههای 42719500 و 42719086 و یا ارسال ایمیل به info@finnotech.ir می توانید با ما ارتباط برقرار کنید، پس از تماس شما مشتاقانه با شما جلسه ای هماهنگ خواهیم کرد تا کار را پیش ببریم.
-
در حال حاضر فینوتک API چه سرویسدهندگانی را ارائه میدهد؟
بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک انصار، بانک ایرانزمین، بانک سپه، بانک دی، شرکت نوآوران امین، شهرداری مشهد. برای مشاهده لیست کامل سرویسدهندگان، به سایت فینوتک به آدرس finnotech.ir مراجعه فرمایید.
-